Vis enkelt innlegg
Gammel 13-07-11, 15:37   #1
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Brød fra lavkarbohuset

Har testa ut brød fra lavkarbohuset og kan anbefale brødet videre. Dette brødet inneholder glutenmel, mandelmel, linfrø, solsikkekjerner, salt og krydder. Hvilke krydder var litt vanskelig å lese av posen. Ingen konserveringsstoffer.

Brødmiksen kommer i en pose med mix og en pose med tørrgjær. Man tømmer begge posene i en bolle og tilsetter 3,3 dl lunket vann og elter deigen til den blir smidig og glatt. Elt brødet til brød eller rundstykkeform eller ha i brødbakeform. Jeg valgte det siste.

Min bemerkning: 3,3 dl vann er litt for lite for å få med all "melblandinga" i en smidig deig. Dessuten kan du spare oppvask med å blande deigen rett i brødbakeforma, evt, rett på benken.

La brødet heve i 45 minutter på ett lunt sted. Pensle vann over brødet før steking

Min bemerkning: Brødet hever seg jo! Jeg er sjokkert, for lavkarbobakst pleier ikke å gjøre det. Når brødet er ferdighevet har det fått en mer luftigere konsistens enn den glatte, tunge deigen man la i forma. Jeg må innrømme at jeg var frista til å bruke olje eller egg å smøre over brødet, slik man gjør med normale brød, men fulgte oppskriften.

Stek brødet på 180 grader i 50 minutter.

Min bemerkning: Nå står det ingenting om hvor i ovnen man bør steke det, så mitt er stekt på rist i rilla i midten. Dessuten tror jeg at jeg overstekte brødet med å steke det i 60 minutter istede for 50.

Brødet gir en sånn herlig "nybakt brød"-duft i hele huset og det er nesten så man gleder seg til å spise det. Jeg greide ikke å vente til brødet var avkjølt så jeg spiste skalken med smør på mens brødet enda var varmt

Innvendig er brødet litt sånn mykt og klissete, nesten så man tror at det ikke er stekt. Det går over når brødet er avkjølt. Det går an å finmale eller hakke sesamfrø, solskikkekjerner eller noe sånn så blir konsistensen litt annerledes. Jeg gjorde ikke dette.

Selve brødet smaker helt normalt brød. Jeg merker at det ble litt salt ettersmak av min smaksprøve, men dette kan komme fra smøret som smelta på skiva også.

Absolutt ett bra alternativ til mange av de lavkarbobrødene der ute som ikke smaker særlig bra, eller inneholder ost, soya og andre ting.

lavkarbobrød 009.jpg

Vedlagte bilder
Filtype: jpg lavkarbobrød 003.jpg (295,2 KB, 26 visninger)
Filtype: jpg lavkarbobrød 004.jpg (281,9 KB, 17 visninger)
Filtype: jpg lavkarbobrød 005.jpg (290,2 KB, 20 visninger)
Filtype: jpg lavkarbobrød 007.jpg (308,3 KB, 21 visninger)
Filtype: jpg lavkarbobrød 008.jpg (390,9 KB, 29 visninger)

Sist redigert av Cherry : 13-07-11 kl 15:45.
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat