Sv: For mye karbohydrater?
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Lavkarbo er definert som inntak av kh fra 0-150 g.
Du MÅ ikke spise så strikt som ketogent, et inntak på rundt 70g pr dag vil i teorien gjøre at du ikke må tenke på å redusere fettinntaket. (72g pr dag er retningen Lutz "Bedre uten brød" og også Optimal ernæring. Du kan lese mer om dette under kostholdsretninger her på forumet.)
Spiser du 170 g pr dag vil jeg ikke kalle det et lavkarbokosthold - men heller et karboredusert kosthold.
Les deg litt opp på fedon lindberg, hans kosthold inneholder en del kh med lav GI og gjør at du kan spise litt korn/fullkornspasta/-ris mv.
Lavkarbo er spesielt gunstig for de med høy sensibilitet overfor karbohydrater, men flere og flere normalvektige spiser i dag karboredusert. Det handler i hovedsak om å finne DITT nivå av karboinntak.
Nå vet ikke jeg hvor lenge du prøvde og spise strikt, men husk at det tar 2- 8 uker før kroppen kommer ordentlig i gang med fettforbrenning, og de aller fleste vil ha et par "dårlige" uker i starten.
Dette endrer seg ofte, men det er individuelt hvor mange karbohydrater pr dag man føler seg komfortabel med. Dette vil du ikke finne utav før kroppen din er fullstendig innstilt på fett som energikilde - slik at har du forsøkt i en eller to uker før du ga opp, er ikke dette ensbetydende med at du fungerer dårlig på så lite karbo.
Ikke all frukt, men all bær og grønnsaker er et must på lavkarbo - og en av de viktigste kildene til karbohydratinntak.
Vegard Lysnes artikkel i iform gir deg en glimrende oversikt over de mest vanlige retningene innen lavkarbo, samtidig som han forklarer godt hvordan lavkarbo virker på kroppens metabolisme 
Tusen takk!
Har lest artikkelen hans. Kjempeflott!
Jeg forsøkte tre uker med under 70 g kh, men slapp var jeg. 
Har lest litt på fitnessbloggen, og noe ala health and fitness consept er behagelig når det kommer til å være "våken" for meg, men lettprodukter er jeg egentlig ikke noen stor fan av... Mener naturlig mat er best. 
|