Sv: Fordeling av makronæringsstoffer
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Min bestemor&-far levde på gryn, grøt, fisk og spesielt sild og fett i form av flesk og fiskelever og egg. De levde lengre (begge ble godt over 80) enn både min mor og min far som spiste magrere og (enda) mer fullkorn (men da i all hovedsak basert på hvete). Min bestefar fikk diabetes. Min far fikk diabetes enda tidligere. Min mor fikk lavt stoffskifte, og jeg, jeg fikk det - enda tidligere.
Jeg er ikke så glad i sild, men prøver meg med mer fisk, kjøtt, egg og fett... tror det er lurere enn å gå for fullkornsforsøket ... (og slik som jeg tror; diabetes og siden en tidlig grav).
En del nyere artikler tar nå for seg fenomenet epigenetikk. At man ikke bare får gener fra sin mor og sin far, men at enkelte gener også kan slås "av" eller "på" basert på omgivelsesforhold og OGSÅ arves videre. Det vil si at man ikke bare er summen av sine forfedres vanlig arvelige genetikk, men også et produkt av de nærmeste generasjonene sin genetiske "erfaring".
Les siste VOF eller http://jackkruse.com/paleo-3-0-meet-epigenetics/
Jeg har en viss tro på at dette stemmer iallfall. Og begynner å snu trenden med meg selv.
Dessverre så tror jeg at våre kostholdsråd har mer med makroøkonomi (landbrukspolitikk og tanker om bærekraft) enn helse å gjøre.
Jøss! Du har et MEGET godt poeng her!
|