Sv: Bryllup og kaker, trenger hjelp
Det er nok forskjell på å unngå for vekten sin del og på å unngå for helsens del. For meg hvor kroppen gir meg plager når jeg gir den mel (selv om det tar inntil 14 dager med mel å nå dit) så er det ingen tvil om at jeg ikke skal ha det kakestykket. Ikke fordi at ett kakestykke gjør ubotelig skade, men fordi at ett kakestykke for min del fort kan få følge av fler, og en selvhyptnotisk tanke om at "litt til" er ikke så farlig og deretter en livsstil med mel.
Men det er altså min tanke om det basert på min kropp. Til gjengjeld spiser jeg litt ris eller potet hver dag ... fordi det ser ut til å gå greit, både med hensyn til plager og vekt.
Hvor jeg vil? Jo jeg vil at du skal kjenne deg selv. Blir det enklest for deg å leve uten - ja, så gjør du det. Ev. tar med en "godkjent" kake om det lar seg gjøre. Har du et mål om å mestre disse situasjonene med "ett stykke" - ja så bestemmer du deg for det, og gjennomfører det. Er det helsemessige årsaker til at du bør la være - ja, da synes jeg ikke at du bør "jukse".
Lykke til.