Diagnosen ME og lavkarbodiett
Er det flere her inne som har diagnosen ME og går på lavkarbo?
Jeg har vært syk i omtrent 11 år nå, og har hatt diagnosen ME i 10 år. Formen har i løpet av disse årene gått opp og ned, og jeg har prøvd en behandling som hjalp litt (medisinsk behandling i regi av prof. De Meirleir, ME-forsker fra Belgia). Men medisinene kostet grusomt mye, og ble for dyrt i lengden.
Uansett, det var etter hans behandling at jeg begynte å interessere meg for mat og ernæring. Han satte meg på en veldig streng diett (etter en omstendig intoleransetest) hvor jeg måtte kutte ut mange matvarer, hvorpå jeg etter hvert sakte kunne innføre få matvarer av gangen igjen for å se hva det var kroppen eventuelt reagerte på. Noen av matvarene jeg kuttet ut var melk, hvete, gluten, sukker, svinekjøtt, frukt, noen grønnsaker, sterke krydder, egg, hvitløk... Og sikkert noen matvarer til som jeg har glemt, det var en del 
Denne dietten hjalp litt på formen og på magen, men ble for vanskelig å følge i lengden. Nå i dag har jeg dietten litt i bakhodet, jeg er for eksempel forsiktig med sukker og hvete/gluten, men ellers spiser jeg som jeg vil. Drikker ikke ren melk, men føler at jeg kan spise melkeprodukter uten større problemer. Spiser for det meste naturlig og ren mat og lager ting fra bunnen av.
Og nå har jeg da altså fattet interesse for lavkarbodiett. Ikke en spesiell en, bare det å spise lite karbohydrater generelt. Både for å gå ned 2 små kg (pirk pirk ), og for å se om denne type diett har noe for seg når det gjelder helsa mi.
Sååå, det jeg egentlig lurer på etter alt snakket mitt, er om det er flere med ME her inne? Og i så fall, hvordan reagerer kroppen deres på dietten? Er det bare bra for magen og vekta deres, eller hjelper den også litt på helsa? Hva slags diett følger dere og hva spiser dere i hverdagen?
Diett alene kan ikke kurere ME, men det å spise riktig kan jo hjelpe for de fleste sykdommer Så gjenstår det bare å finne ut hva "riktig" er.
|