Sv: Diagnosen ME og lavkarbodiett
Opprinnelig lagt inn av Tonje!, her.
Sååå, det jeg egentlig lurer på etter alt snakket mitt, er om det er flere med ME her inne? Og i så fall, hvordan reagerer kroppen deres på dietten? Er det bare bra for magen og vekta deres, eller hjelper den også litt på helsa? Hva slags diett følger dere og hva spiser dere i hverdagen?
Diett alene kan ikke kurere ME, men det å spise riktig kan jo hjelpe for de fleste sykdommer Så gjenstår det bare å finne ut hva "riktig" er.
Har hatt ME siden ungdomsskolealder - godt og vel ti år. Nå spiser jeg ketogent (veldig strikt lavkarbo og høyfett), og har gjort det siden september 2009. Fant fort ut at jeg i alle fall blir veldig dårlig av hvete/gluten og sukker. Vekttapet har gjort kroppen min litt mer behagelig å bo i, og (med litt hjelp av melatonin-tabletter) jeg har mye jevnere døgnrytme enn noensinne tidligere.
I hverdagen spiser jeg ideelt sett mye kjøtt, fett, egg, noe grønnsaker (mest frossenvarianter, siden skjæring/hakking er for krevende - så da går det mye i spinat og brokkoli/blomkål-blanding), og en del fete meieriprodukter (kremfløte, rømme, ost). Er ganske usikker på om meieriprodukter er bra for meg, men det smaker så godt og er så lettvint. 
Jeg tror kostholdet hjalp meg til å bli kvitt noe av den altomfattende "tåka" i hodet - eller at blodsukkerstabiliseringen bidro til å redusere problemet, i alle fall. Nå klarer jeg å lese ordentlige bøker igjen, og er ikke begrenset til ungdomsbøker med enklest mulig handling.
Ellers er det jo som du sier - jeg kan på ingen måte hevde at kosthold har gjort meg frisk (skal man være kjip kan man heller påpeke at jeg har utviklet flere og alvorligere nevrologiske symptomer siden kostomleggingen - uten at det henger sammen, utover å demonstrere at kosthold ikke alltid er magisk), men å spise riktig i tråd med egen kropp er en veldig god støtte, uansett tilstand. 
|