Sv: Frukt ikke så ille allikevel? :)
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Hva mener du med fråtsing da? Kan 100 g frukt om dagen kalles fråtsing? På mitt karbonivå spiser jeg det med god samvittighet heldigvis. 
Vel - jeg tenker fråtsing som i "å spise omtrent utelukkende multer" en dag eller tre i sesongen for en steinaldermann ... men at det da også var 11 måneder til neste gang. (Eller inntil halvannen kurv jordbær for min del - og lenge til neste jordbærsesong. All annen frukt kan jeg sise "i moderasjon", men "moderasjon" og jordbær passer ikke sammen i mitt vokabular. )
For å forklare - jeg tror kroppene våre i disse områdene når de er friske antakelig godt kan klare denne fråtsingen en gang imellom (og nei, for meg er ikke 100g frukt fråtsing, men det må avgjøres for hver enkelt). Men ikke når insulinkjertelen må jobbe hardt hver dag hele året.
Hvor mye hver enkelt av oss kan ligge på nå tror jeg kommer an på faktorer som basiskostholdet og personlige faktorer. Hvordan blodsukkeret stiger etter samme mat er visstnok ikke bare en faktor av GI, men også av personen.
Jeg tror uansett det er best å sikte mot lav og jevn utskillelse av insulin til hverdags.