Sv: Ikke mett på fett
Opprinnelig lagt inn av alpro, her.
De dagene jeg trener, spiser jeg et kokt egg om morgenen, og etter trening spiser jeg 1dl Bjørn Store Havregryn, en halv boks cottage cheese og 100g bringebær. Lunsj kan være et par quorn-fileer og stekte grønnsaker, omelett av tre egg og grønnsaker e.l. Som fett her bruker jeg en ss majones. Mellommåltid er som regel 20 mandler og en Yoplait dobbel 0%. Til middag spiser jeg det samme som lunsj; grønnsaker, og et eller proteinrikt. Ofte med rømme, ost etc. Tar tilskudd av Udo's Choice, så får i meg fett der og. Vet ikke om det høres ut som så mye fett, men jeg skriver det inn i tabeller på nettet hver eneste dag, og jeg spiser mye fett. Og holder meg til 70 karbo om dagen.
Hormonet leptin brukes som "bensinmåler" av hjernen din, og hvis det ikke blir oppfattet riktig så justerer hjernen din sulten på gale premisser.
Hvis du vil restarte leptinsensitiviteten din så kan du spise 40-50g protein til frokost, lunsj 4-5 timer senere og deretter middag 4-5 timer etter det igjen. Ingen småspising på noe som helst utover de tre (ideelt ca samme tid på døgnet) hver dag. Du bør ikke spise nærmere enn fire timer før sengetid. Og ta gjerne en avokado eller en skje med cocosa til hvert måltid. Avokado er kanskje noe i dyreste laget for tre om dagen, men gode er de 
Teorien bak dette er forholdsvis komplisert, men det gjør at leveren har bra med tid til å normalisere seg mellom måltidene, og signaliseringen fra fordøyelsessytemet blir enklere. Du bør også unngå stress som fører til økning i kortisol som fører til glukoneogenese hvor leveren lager glucose av proteiner/fett. Treningen bør du heller ta på slutten av dagen, da nivået er lavest (eller la være å trene i noen uker).
Jeg aner ikke om det er noe som passer deg, men biologisk så er mekanismene de samme for alle - selv om effekten kan variere alt etter hvordan utgangspunktet ditt er. Mot sult og dansende hormoner er det gull, men du må gjøre det ordentlig isåfall 
Google har mange kilder på "Leptin reset", f.eks.
http://jackkruse.com/why-is-oprah-st...leptin-part-3/
(Hormonet ble først oppdaget i 1994)
|