Vis enkelt innlegg
Gammel 22-07-11, 23:14   #40
trønderjente29
Medlem

trønderjente29 sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 43
trønderjente29 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye protein inntar du?

Opprinnelig lagt inn av Tutta87, her.

Men hva skjer om enn spiser for mye proteiner da?
Trodde det var ok jeg, for de klarer kroppen å bryte med og bare "går gjennom kroppen". Ser jeg spiser litt for mye kjøtt og proteiner

fra lavkarbo.blogg.no:

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold. Denne turnoveren reslterer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer.

Men kroppen trenger ikke tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket" av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i danelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn gjennomsnittlig 30 til 40 gram pr. dag, men dette er avhengig av alder, kjønn og aktivitetsnivå.

Om man så spiser mere proteiner enn det kroppen har bruk for som byggesteiner, så vil de nødvendigvis bli omdannet til glukose gjennom glukogenese bl.a. i levra, og nettop denne glukosen har samme effekt og funksjon på kroppen som glukosen fra karbohydrater har...

hvis dette stemmer bør vi nok begge to senke proteininntaket litt ja..