Vis enkelt innlegg
Gammel 24-07-11, 12:54   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an

Det var en del interessant der.
Det jeg biter meg merke i at de (i artikkelen om at "matintoleranse som oftest er depresjon") tar liten høyde for at bakteriene i miljøet i tarmen faktisk bidrar til hormonbalansen vår. F.eks blir en femtedel av stoffskiftehormonene dannet ved hjelp av "snille" bakterier i tarmen.
Jeg leste også nettopp at bakteriebalansen i tarmen var ekstremt viktig for serotonin-produksjonen. Og det er ett av lykkehormonene våre. Så å reklassifisere mage-tarmproblemer som depresjon kan frata disse menneskene en medisinfri vei til bedre psyke. (Man kan finne mer om dette om man leter på info om vagusnerven - som antas å blant annet fungere som direktelink mellom det som foregår i tarmsystemet og hjernen. På engelsk beskrives dette som mind-gut-connection. http://www.wellnessresources.com/hea...nd_depression/)

Så det ER faktisk viktig å pøse på med probiotisk mat etter en penicillinkur.

En annen ting som jeg synes er EKSTREMT arrogant av legestanden er å gå ut så si at "om vi ikke kan måle det så har ikke du et problem". Det er en påstand som i bunn å grunn må bygge på tesen om at "våre tester kan ikke ta feil, våre tester kan ikke bli bedre, det kan ikke være ting som vi (ennå) ikke kan måle eller sammenhenger vi (ennå) ikke forstår."

Edit - for de som ønsker å redusere kroppsvekten burde denne artikkelen være på leselista:
http://www.wellnessresources.com/wei..._prevent_weig/
I enden av artikkelen ligger det linker til flere artikler i samme "serie".