Vis enkelt innlegg
Gammel 24-07-11, 20:57   #2
Silversun
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Silversun er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Er ikke så veldig opplyst selv, men kan jo prøve å svare

Kan vi drikke Pepsi Max uten å bekymre oss over karboinntaket?

Ja, Pepsi Max er helt trygt når det gjelder karbohydratinnholdet!

Finnes det virkelig ingen brunoster som jeg kan spise?
Det tviler jeg på, brunost inneholder nok for mye karbohydrater!

Er bedre for han å drikke H-Melk istedenfor Lettmelk? (Han bruker O'boy sjokoladepulver) finnes det alternativer eller burde han kutte det helt ut?
H-melk er et bedre alternativ, ja! Kanskje fløte (blandet med vann dersom det blir for tykt) er et bedre alternativ, siden det inneholder mindre karbohydrater? Har ikke prøvt dette selv, da.

Ifølge diverse kilder, bør man kun spise grønnsaker som vokser over jorden.
Hva er grunnen til dette egentlig? Er det sant?
Grunnen til dette er at grønnsaker som vokser over jorden som regel inneholder mindre karbohydrater enn de som vokser under jorden. Om du velger å bruke kålrot og gulrot avhenger vel egentlig av hvilken kostholdsfilosofi dere velger å følge. Gulrot inneholder 6.7 g karbohydrater pr 100 g, og kålrot 6.4 g, og dersom dere velger å følge ketolyse, med rundt 15 karbohydrater daglig, vil dette bli litt for mye.

Er det noen typer han bør unngå? Burde han heller kjøpe helt 'rene' nøtter isteden for ferdigkryddrede?
Hvilke typer nøtter som foretrekkes avhenger også av hvilken kostholdsfilosofi dere følger. På matvaretabellen.no kan du finne informasjon om hvor mye karbohydrater de forskjellige typene inneholder. Nøtter uten krydder er nok bedre for helsa generelt, men tror ikke det har noe å si ellers.