Sv: Nybegynner i lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.
Det er helt feil å si at karbohydrater stanser fettforbrenningen. Like lite som at fett og mettet fett er farlig, så stanser ikke karbohydrater fettforbrenningen. Hadde dette vært riktig, ville ingen kunne ha slanket seg på et kosthold med mye karbohydrater, men det kan man fint.
Når det gjelder lavkarbo, så finnes det forskjellige filosofier og tilnærmingsmåter. Man må nødvendigvis ikke være helt ekstrem med karbohydratinntaket. Et inntak på 70-100g kan for mange være en grei plass å starte, så tar man det heller litt gradvis.
Folk prater om lavkarbo som en av/på-knapp, som får kroppen til å kapitulere om du smaker på karbohydrater.
Jeg ville bare kommentere dette Jeg har også lest at kroppen veksler mellom karbohydratforbrenning og fettforbrenning, men at det hos overvektige mennesker kan være en "forsinkelse" i overgangen til fettforbrenning (lest i et innlegg av Pål Jåbekk, husker ikke hvilket). Dette medfører en sterk impuls om å spise (sult), selv om kroppen har gode reserver (mye fett) å ta av. Sikkert bare én av mange grunner til at man blir overvektig, men kan jo også forklare hvorfor noen bør være litt forsiktig med å innta for mange karbohydrater - det er krevende for kroppen å "skru om" til fettforbrenning (ketogen forbrenning), for noen mer krevende enn andre.
Såvidt jeg har forstått så er samspillet mellom forbrenning av raske/langsomme karbohydrater og forbrenningen av fett, en prosess som er ganske sømløs og umerkelig hos de fleste slanke mennesker. De får jo følgelig ikke samme sultimpuls når kroppen er tom dersom det er fett og ta av.
Dette er slik jeg har forstått innlegg/artikler skrevet av folk med mye mer kompetanse om ernæring enn meg selv, så om jeg tar feil setter jeg pris på om noen retter opp i misforståelsen 
|