Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål
Jeg er en jente på 33 år som i løpet av det siste tre månedene har opplevd å gå opp ca 4 kg. Det er særlig den siste tiden jeg har gått ekstra mye opp, litt hver uke/dag. Dette høres sikkert lite ut, men for meg som bare er 147 cm, så viser det faktisk ganske godt! Er godt innenfor kategorien normalvekt, men har mye mage (+ litt rumpe og lår). Vekt da jeg begynte på skaldeman for 4-5 dager siden var 49,5. NOrmalvekt i "alle" år har vært 45,5 (og også da har jeg alltid hatt litt mage).
For det første lurer jeg på om det er noe i veien for meg å bruke denne metoden for å slanke meg litt? Har lest på nettet at ketolyse-kuren frarådes for de som er under +10, og dette opplegget virker jo litt lignende (har ikke lest ketolyse-boka, bare skaldemans "spis deg slank", samt diverse forum.
FOr det andre lurer jeg på om jeg bør tenke på kalorier? Jeg har de siste dagene ligget på ca 1800-1900 kcal pr dag, med en fordeling på ca 75-20-5 (gjerne mindre enn 5 % karbo, nede i 3). Jeg ser ikke bort fra at dette kan være et høyere kaloriinntak enn jeg har hatt tidligere (spiste da lite mat, men veldig mye karbohydrater (snop, kjeks, etc)). I skaldemans bok er det gitt et estimat for de som absolutt ønsker å telle kalorier (og det gjør jeg egentlig ikke) på 25 kcal pr kilo. For mitt vedkommende vil det utgjøre 1200-1300 kcal, og det høres jo litt lite ut? Blir ikke mett på det i hvert fall!
Jeg har hatt jevn vektnedgang siden jeg begynte, 2-300 gram pr dag. Men i dag hadde jeg gått opp 400 gram siden i går, enda jeg har vært kjempeflink og ikke sprukket i det hele tatt. Har ligget på under 20 karbs pr dag. Den eneste forskjellen jeg kan komme på i går i forhold til de andre dagene er en Atkins-bar jeg prøvde. Den skulle jo liksom inneholde 1 karb hvis man trakk fra sukkeralkoholene, men er usikker om den kan ha satt stopper for den gode trenden... Har jo lest at endel opplever det...
Jeg spiser hovedsaklig stekt egg/omelett m/bacon til frokost med litt agurk og paprika, samt fetaost.
TIl lunsj spiser jeg gjerne den andre halvparten av omeletten eller en kotelett el.l. I tillegg ca 50 gram paranøtter. Dette av hensyn til at vi stort sett er ute på tur på dagtid, og jeg må ta med mat.
Middag består av kotelett/kylling (da gjerne med bacon), fetaost, litt grønnsaker (ca 100 gram frosne), samt bernaise om jeg trenger enda mer fett.
Av drikke må jeg tilstå at det blir mye cola light. Prøver også å drikke endel vann, men kan nok bli flinkere der. NOen som har opplevd å gå ut av ketose ved å drikke lettbrus? Er eventuelt bris eller farris noe bedre?
Bruker Fitday.com for å holde styr på forholdstallene.
Har tenkt å kjøpe ketostix i dag.
Mange spørsmål til å begynne med, skal fatte meg i korthet neste gang! :-)
|