Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-11, 10:25   #20
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Lavkarbo og bygging av muskler

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

De som opplever å øke i styrke når de legger om til lavkarbo er ikke spesielt sterke i utgangspunktet. De er svake, utrente, feiltrente, under/feilernærte, eller har noen andre bremser som blir borte som en bieffekt når de legger om kosten. Sorry, men man blir ikke sterkere av å begrense inntaket av karbohydrater, og å påstå det hardnakket og vise til studier når virkeligheten viser noe annet blir bare teit.

Når det er sagt, så er det veldig bra at man føler å øke i styrke når man legger om, for det gir jo motivasjon til å fortsette treningen! Det er også viktig å sette seg ett mål om gangen. Skal man ned i fettvekt, eller skal man bli sterkere? Hva er viktigst? Er det et problem å bli litt svakere om målet er 20kg vektnedgang? Svaret burde være klart.

Jeg er enig med deg. Spesielt når det kommer til styrketrening/ bygging. Men, så er det jo noen unntak, selvfølgelig. Bjørn Ferry gikk ned i fettprosent og økte muskelmassen da han la om kostholdet. Han endret samtidig ikke treningsopplegget. Kanskje det er anderledes og mer gjeldende for de som trener mer styrkerettet, for skiskyting er jo ikke akkurat styrkeløft. Eller kanskje karboinntaket til Ferry var nettopp en slik "bremse" som du nevner. Og så spiser han jo ca 125g karbo pr dag...

Selv er jeg "svakere" og har mindre piff i styrkeøktene hvis jeg spiser strikt veldig lavkarbo sammenlignet med et noe mer moderat inntak (tilpasset aktivitetsnivået.) Jeg vil tro at det er individuelle forskjeller innen dette området også.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat