Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-11, 13:40   #21
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Ketolyse: Frukt dersom under karbgrensa?

Jeg skjønte at du ikke anbefalte sukker

Det jeg mente med at du misforstod, var at Rostrup sitt innlegg ikke omhandlet frukt, men fruktose.

Fruktose er ikke sunt i store mengder, det er de aller fleste enige om. Men, den mengden fruktose du får i deg fra frukt er ikke stor. Dessuten får du i deg en del løselig fiber, vitaminer, mineraler og fytokjemikalier. Dette reduserer de skadelige virkningene fruktose har.
All den negative omtalen om fruktose har ført til en misoppfatning om at frukt er usunt, og det henger mest sammen med navnet.

Leveren klarer fint å håndtere fruktose i begrensede mengder. Bare det å kutte ut tilsatt sukker er et kjempetiltak for å redusere fruktoseinntaket.

Forsøkene som er brukt for å kartlegge de negative effektene av fruktose er gjort ved inntak av ren fruktose som søtningsstoff, ikke ved inntak av matvarer.

På ketolyse skal man ikke spise frukt nei, fordi karbohydratmengden vanskeliggjør det å holde seg i ketose. Så, om ketose er målet bør man holde seg unna frukt.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat