Tråd: Hva nå?
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-11, 14:12   #2
AntoniaM
Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
AntoniaM er ny på veien

Sv: Hva nå?

Heisann! det er store og alvorlige spørsmål du tar opp og ikke lett å besvare de på en enkel måte.

Du høres relativt ung ut og sånn sett har du livet foran deg. Selv har jeg passert halvveis til hundre og om det er noen trøst: Jeg har også dager da jeg lurer på hva jeg skal bli til og "hvem jeg er".

Jeg veit ikke hvor tungt du sliter og om du kanskje trenger profesjonell hjelp til å få klarert ut ting, men dersom du er på "gjør det selv-nivå", får du noen råd her:

En ting som kan være lurt er først å lage en liste over det i livet ditt som du synes er bra i dag. Ta med det du er glad i, de du er glad i og også det du gjør eller det du har av egenskaper som du vurderer positivt. Når det gjelder dette siste, kan det også være lurt å be venner eller familie om å gjøre det samme, altså beskrive - helst skriftelig - hva de synes du har av gode egenskaper (vi har en lei tendens med å være "slemmere" mot oss selv enn det andre er). Denne lista skal du ha som en liten påminnelse til deg selv over alt som er bra og viktig.

Så kan du tenke deg en tid framover - 1 år, 2 år eller 5 år, avhengig av hva du synes er en grei tidsramme. Lag en ny liste over hvordan du ønsker at livet ditt skal være på det tidspunktet. Formuler "målene" positivt- som f eks "Har fått meg ny jobb" (ikke "er ikke lenger arbeidsledig"). Du kan godt ha litt spenstige mål, men unngå de fullstendig urealistiske. Og ikke lag lista di med utgangspunkt i hva andre mener at du burde gjøre - dette er DIN liste.

Dersom du har mange punkter på lista di, kan det være greit å prioritere litt. Hva er viktigst for deg og hvor realistisk er det?

Så starter du med det viktigste/mest realistiske og lager noen delmål eller tiltak for at du skal komme dit du vil.

Du treneger ikke å ha alt på plass i første runde, så ikke vær alt for opptatt av at listene skal være fullstendige. Dette er dine lister og du kan rette opp, endre og legge til akkurat som det passer deg. Det viktige er at du endrer litt fokus fra problemer til løsninger. Et godt ordtak sier:

Det du bør, blir en bør.
Det du burde, blir en byrde.
Det du vil, får du til!

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat