Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring
Her er det ingen bønn når det kommer til tannpussen, barna vet rett og slett ikke sitt eget beste på den alderen, så her bestemmer mamma og pappa. Tennene skal pusses, og vræler de så er jo det bare fint, for da gaper de høyt sånn at vi kommer godt til med tannbørsten. Trenger ikke knipe kinnene eller noe. Så skryter vi etterpå, og så er alt glemt. Alle mine barn har hatt pussenekt i perioder, og ingen av dem har blitt traumatisert av at vi har gått på med tannbørsten. Den dagen de må borre eller trekke tenner, derimot... Jeg husker godt min første gang i tannlegestolen, den har sørget for evig tannlegeskrekk for min del, for å si det sånn. Så her pusses det med tvang i perioder, med god samvittighet. Å pusse tennene til et barn som hyler i protest er ikke barnemishandling (og det er i hvertfall ikke snakk om at man ikke møter barnas behov, heller tvert i mot vil jeg si!), men dårlig tannhygiene hos barn er ikke noe bedre enn om man skulle latt ungene gå møkkete og ustelt. Eneste forskjellen er at det gjør himla mye vondere å borre/trekke tenner, enn det gjør å bli ren igjen om man lar være å vaske seg. Det er vel ingen foreldre som ønsker å ha det på seg. Greit nok at mye kan unngås med rett kosthold, men god hygiene (også munnhygiene) bør være en del av de daglige rutinene fra så tidlig som mulig. Ungene blir ikke akkurat noe mindre bestemte etterhvert som årene går, så i

|