Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-11, 00:06   #51
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Begge mine har mislikt tannpuss en lang periode, minstejenta er ikke så glad i det ennå.

Vi har prøvd diverse, mye er allerede nevnt.

Denne varianten har vi hatt hell med: La et eller annet kosedyr eller lekefigur "pusse" tennene. Litt mer styr enn å bare holde tannbørsten, men langt mindre styr enn gråtende barn. Barna har fått velge hva som skal "pusse" tennene selv, og valgene har vært relativt kreative iblant (selv stueveggen og tørkestativet har "pusset" tennene ).

Vi har alltid klart å få en kjapp puss over alle tannflater, om enn bare en gang. Har tilogmed kilt barnet litt for å slippe til de siste tennene.

Å få skylle og spytte i vasken fungerer som belønning på minstejenta for tida, hun blir to år til høsten.

Men det er en fase! Eldstejenta var også sånn, og det er lenge siden nå. Tannpussen har vært en lek for henne i flere år nå.

Å knipe i kinn og slikt gjør vi ikke. Tennene til eldstejenta var helt perfekte på kontroll hos tannpleier uansett.

Vi fikk forresten som råd fra tannpleier å pusse over tennene til større barn med tannpasta for voksne iblant, den er sterkere og tar belegg bedre. Men det hadde jeg ikke gjort før barnet klarer å spytte og skylle.

Fluortabletter har vi aldri gitt, for det er tilsatt i tannkremen vi bruker. Ingen vits i å gi dobbelt opp.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat