Sv: Lavkarbo uten ketose
Opprinnelig lagt inn av *Røyskatt*, her.
Har nå lagt over til lavkarbo, og trives veldig godt med det. Har lest at som gravid er ketosetilstand ikke å anbefale, men at lavkarbo er en god livsstil også som gravid.
Så begynner folk å si til meg at dersom jeg ikke går i ketose de første ukene så vil vekta min bare skyte oppover. Stemmer dette? Jeg har kuttet ut alle raske karboer, men tenker at jeg skal spise en frukt eller lignende i blant for å ikke havne i ketose. Er det greit? Vil jo leve bedre, ikke hoppe oppover i vekt.
Det er mange teorier om dette. En jeg tror på er at om du er i langvarig ketose under graviditet (og da i effektivitet slanker deg) så risikerer du at eventuelle lagrede miljøgifter frigis og til potensiell skade for fosteret. Når det er sagt så er det naturlig med periodevis ketose (over natta) også som gravid.
Jeg tror planen din er fin som snus, jeg. Du har et kosthold som er bedre både for deg og den kommende verdensborgeren.
Jeg ville bedt om forklaring på hva som ligger bak påstanden
Sitat:
Så begynner folk å si til meg at dersom jeg ikke går i ketose de første ukene så vil vekta min bare skyte oppover
For meg høres det ut som at det er en misforståelse ute og går noe sted.