Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-11, 22:25   #8
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trene bort karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av LM1, her.

"Låner" denne tråden til mitt spørsmål i stedet for å starte en ny jeg - siden det er i samme gata. Har fra andre tråder her forstått at 1g karbo = 4 kcal.

Vil det si at jeg da har forbrent de 50 grammene med karbo jeg har fått i meg i løpet av dagen i løpet av joggeturen, og SÅ begynte kroppen å brenne fettet? (Løp 17 km i grønn/gul sone, GPS/micoach sier forskjellige tall men et kaloriforbruk på mellom 1300 og 1500).

Prøver å holde meg på 20-30 g om dagen, og er i ketose (om enn svak) men i dag ble det noen ekstra pga langkjøringa, måtte hyle innpå no Powerade etter halvannen time fordi jeg fant ut jeg ville holde hele turen på det fremfor bare vann. Vil tro de ekstra karbene fra Poweraden + det jeg har spist før i dag, er borte før jeg rakk å komme meg hjem?

Det korte svaret jeg vil komme med er; det kommer an på

Det kommer an på hvor godt kroppen din er tilpasset fettforbrenning og hvor godt du "rasjonerer" karbolagrene. Det kommer også an på hvordan du forbrenningsmessig er satt sammen, og hvordan din spesifike økt var ift din egen intensitetsskala. Det kommer også an på hva du spiste før du løp.

For øvrig ville jeg aldri hylt nedpå powerade eller lignende på en løpetur, med mindre det var i konkurranse. I verste tilfelle kan en ende opp med å peake blodsukkeret for så å gå i kjelleren før turen er over. Trener man på depriverte glykogenlagre tilsier erfaring og det virkelige liv (samt noe forskning) at kroppen blir flinkere til å benytte fett som sin primære energikilde. Igjen vil jeg vise til Bjørn Ferry, som kun drikker vann når han trener. Tror ikke han bare trener pusleøkter heller