Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-11, 09:56   #3
Kristin81
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg liker ikke helt ordet fanatisk, jeg ... Jeg liker ikke å bli karkaterisert som fanatisk fordi jeg velger å spise på en måte som gir meg bedre helse og færre kilo å drasse på

Men nok om det, og tilbake til spørsmålet ditt. Det er en utbredt misforståelse at lavkarbo = ketogent kosthold. Det stemmer ikke. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på et hvert karbohydratredusert kosthold med mindre enn 150 gram karbohydrater per dag. Det fins altså flere veier til Rom

Å gå over til et karbohydratredusert kosthold bør sees på som en livsstilsendring. Ved valg av retning kan det derfor være smart å se for seg hva slags kosthold man tror man kan leve med resten av livet, for så å velge retning deretter. Ser at du allerede har gjort deg opp noen tanker om dette og kommet frem til at de strengeste variantene sannsynligvis ikke er for deg. Det er nærliggende å tenke at Fedon kan være noe å teste ut for deg. Her kan du spise litt ris/pasta o.l. , belgefrukter, litt frukt osv. Du kan ikke spise melkesjokolade, men litt mørk sjokolade sammen med nøtter er et alternativ som du kan spise. Her er Fedondelen av forumet dersom du ønsker mer informasjon.

Det kan være en fordel å trappe ned fra høylkarbo til streng lavkarbo, men det er ikke "farlig" å hoppe rett på. Den eneste forskjellen er at bivirkningene kan bli noe sterkere ved å hoppe rett på, men dette går jo over.

Det har du helt rett i, fanatisk er ikke et godt ord - og beklager det

Jeg synes det er litt forvirrende, når det finnes så mange ulike retninger å velge mellom. Men takk for tipset, jeg skal sjekke ut Fedon nærmere
Ellers er jeg veldig fornøyd med brødet fra Spis deg slank (dette er det veeeldig lite karber i), og kan tenke meg å fortsette med dette. Lurer på om det går an å fortsette med streng frokost og lunsj, men unne litt mer når det gjelder middager og helgekos (jeg er veldig glad i asiatisk mat, som chicken curry og chicken Tikka Masala, nudler etc. Så det blir virkelig en utfordring for meg å kutte ned på dette.

Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat