Sv: Hvor fanatisk må man være?
Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.
Det er en ting som jeg vært veldig i tvil om. Leste om ei dame som forsøkte seg på lavkarbo, men senere gikk tilbake til sitt gamle kosthold. Hun la på seg alle de gamle kiloene ++ 5 til. Det er kjipt å tenke på. Dersom det skulle bli slik at jeg går tilbake til mitt gamle kosthold, er det jo naturlig at jeg vil gå tilbake til startvekt. Men pluss 5 kilo ekstra??? Da begynner jeg nesten å tvile på om jeg burde gå over til lavkarbo i utgangspunktet i det hele tatt.
Dette er nok ikke unikt for lavkarbo. Hadde hun f.eks. valgt Grete Roede for vektnedgangen sin og gått tilbake til det gamle kostholdet etterpå ville nok akkurat det samme skje. Uansett hvilken retning man velger må man belage seg på å endre livsstilen for å kunne bevare det resultatet man får. Det er ikke dermed sagt at dersom man f.eks. velger ketogent kosthold må man leve ketogent resten av livet. Mange går over til en mer moderert lavkarbo når man har nådd målvekt. Men dersom man går tilbake til det gamle kostholdet som gjorde en tjukk og/eller syk, ja så vil man jo bli tjukk eller syk igjen.
|