Sv: Utregning, hva har jeg spist?
Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.
Vet ikke om det var vann i kjøttdeigen eller om det var karbonadedeig? Det er generelt 1/3 protein i rent kjøtt og fisk.
Totalretten du lagde hadde kanskje to karbo? 20% fett omtrent (1/5 av 500g, den klarer du )
Så om du spiste 60 g (andel av hvor mange g ferdig totalt?) så var 20g protein og 12g fett, kanskje en halv karbo. Om du kjørte det på diett.no eller liknende ville du se at det er 4 kcal i proteinene og 9 i fettet. Sånn omtrent betyr det at du kan telle fett dobbelt i forhold til proteinenergi. Det betyr at godt over halvparten av den maten var fettenergi og litt under halvparten til proteinenergi.
Lurt triks: det er superlett å øke fettandelen om du har eggeplommer i, for det løses opp gode oljer på null og niks jobb. Helle i rapsolje? Da smaker det faktisk enda bedre 
Takk for svar 
Det var kjøttfarse (næringsinnhold i hovedinnlegget). Står 0%karber der, svin/storfe og krydder, så jeg vet igrunn ikke om det er vann i.
Veide ikke kjøttkakene da de var ferdig stekt, det skulle jeg kanskje ha gjort..... 
Er fremdeles veldig forvirret med tanke på veiingen. Altså, skal det veies før det stekes/kokes, eller før? Er det forskjell på kjøtt og grønnsaker? Bør jeg veie all maten som lages?
"20g protein og 12g fett, kanskje en halv karbo." er for 60g eller 100g? Eller blir det umulig å si noe for sikkert fordi jeg ikke veide kjøttkakene da de var ferdigstekte?
Er igrunn like forvirret som før 18% fett er per 100g, så farsen i seg selv er grei. Problemet oppstår når man da skal legg farsen og eggene sammen og få per 100g. For 100g farse veier jo ikke 100g etter at et egg er tilsatt. Tar jeg da innholdet per 100g + innholdet per 100g? På bærtur? Jaaaa  
Sliter med å lære ting, en bivirking av depresjon 
|