Sv: Ketose og testing av maksimalt o2 opptak?
Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.
Hmm, jeg synes dette opplegget virker useriøst og jeg synes du skal være kritisk neste gang du møter denne fysioen, gjerne med noen oppfølginsspørsmål.
For det første, dersom makspulsen din er 172 så har du melkesyre så det holder på 161. De fleste har en såkalt terskel (grensen der du bikker over til å produsere syre) på rundt 85% av makspuls. For din del blir 85% av maks rundt 146 slag. Trening på 161 i puls blir langt over terskel og vil gjøre veldig vondt, kreve lang restitusjon og mest sannsynlig drepe motivasjonen din kjapt.
I følge testen har jeg ikke melkesyre før rett over 161 (165). Så det er vel det han går ut ifra. Han var veldig nøye på at man skulle trene under den terskelen, snakket mye om det.
Dette opplegget er nok dønn seriøst, heldigvis Jeg tror ikke du skal dømme dem etter mine dårlige forklaringer, det går nok mye mer på meg en på dem. Han ene fysioen har vært landslagsfysio, jeg tror han kan trening.
Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.
Mitt tips er å trene 4x4, og gjøre dette riktig! Du får en rask formøkning. Du har et O2-opptak på like under 30, det er lavt, men samtidig har du et giga-potensiale for rask formøkning. Jeg startet utrent i 2007, i 2009 gikk jeg over til et 4x4-opplegg for å få opp O2-opptaket mitt, da dette tross alt er det viktigste parameteret når det gjelder god form/kondis. Nå har jeg O2 på rundt 70 og stadig økende, en helt fantastisk følelse. Motbakker jeg før knapt klarte og gå opp kan jeg i dag løpe uten problem, jeg sykler fortere enn noen gang, jeg kan gå timesvis i fjellet uten å bli sliten, jeg har rett og slett en helt annen livskvalitet og helse.
Du bør være bevist og kritisk på dette opplegget, det mener jeg i beste mening. Spør og grav 
Opplegget er beregnet på mennesker som meg, som har skader o.l som gjør at man må ha tilpasset opplegget. Jeg tror nok dette blir bra 
|