Sv: Høyt kolesterol
Høyt kolesterol!!
Postet I dag kl 19:53 av Kanutten
Blæhhh....
Tok endel blodprøver hos legen i forrige uke.
Svarene er som følger:
HDL 1.4
LDL 6,3
Totkol 8.5 
Jeg har jo hele tiden hatt fint kolesterol?? 
Da jeg ble testet for et halvt år siden var det perfekt! MEN når jeg tenker etter så HAR jeg spist litt lite fett de siste månedene samt at jeg har spist brødmat .. Og jeg HAR jo vært/ER pusk ennå.
Uansett, fikk en tykk standardlefse tilsendt i posten fra legen... Der står det blant annet:
Sitat:
Kostråd
Mengden mettet fett i maten reduseres til under 10% av det samlede energiforbruket (kaloriinntaket). Hovedkilder for mettet fett i kosten er kjøtt, kjøttprodukter (15-20%), margarin og melkeprodukter (40%). Begrens det totale fettinntaket til 30% av energi-/kaloriinntaket. Dekk 50% av energiinntaket fra karbohydrater - kornprodukter, frukt og grønnsaker. Øk inntaket av fet fisk, myke maragriner og olivenolje. Ha et moderat alkoholfrobruk. Et moderat forbruk av nøtter, 50-100 g daglig, kan redusere kolesterolnivået med ca 0,3 mmol/l.
Det er jo slik jeg har spist i det siste! 
Et annet prøvesvar var magnesium i blodet.. Det var på 1.6 og det er for høyt!! Og for mye magnesium kan gi de samme symptomene som for lite... Man pisser altså ikke ut overflødig magnesium. Jeg tar forøvrig 600 mg pr dag.
Jaja, skal til legen på fredag, blir spennende å høre hva han sier. 
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Etter som du blir klokere og klokere, vil du oppdage at det ikke er så enkelt som at lavt kolesterol er bra og høyt er farlig!
Jeg tenkte på om du hadde tatt en blodprøve for å finne ut om du hadde FH (familiær hyperkolosterolemi). Er greit å vite, lissom!
Både mamma og pappa går på kolesterolmedisiner.
Hva slags blodprøve tenker du på for å finne ut om det er familiært?? Må de også ta prøver?