Sv: Hvor fanatisk må man være?
Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.
Jeg ser at du skriver at du ikke er så god til å lage mat. Jeg var/er i en litt annen sitausjon, fordi det gjør jeg. Men - da jeg første gangen begynte med lavkarbo fikk jeg meg en skikkelig boost på kjøkkenet. Det var så mye god - og enkel! - mat å lage.
Det er ikke vanskelig eller et langt arbeid å lage mat fra grunnen av. Du må tenke litt annerledes - men hvis middagen skal være kjøtt og grønnsaker så går det på veldig kort tid: steke kjøttet og koke/smørdampe grønnsakene = ferdig. Jeg har oppdaget at tidligere tiders vaner med feks posesupper som utgangspunkt i allfall bare er tull. I dag koker jeg (feks) en blomkål i passe mengde vann, moser den med stavmixer, kyllingbuljong oppi, + gjerne smøreost med pepper. Dette tar maks 30 min, og er mye bedre enn toro sin.....
Ja - det har noen kostnader å legge om kostholdet. Men det er ikke sånn at det å leve lavkarbo betyr at man bruker mer tid eller mer krefter på å lage mat. Jeg vil nok anbefale å sette opp middags og kanskje og lunsjmenyer for de første ukene - rett og slett for å venne seg til at man må finne alternativer for ris/pasta/potet ol. Og det kan jo være litt tiltak....
Men du lagde vel mat før og? sånn at tiden du bruker til det er noe du tidligere også har gjort mener jeg.
Du har så rett, takk for et fint svar 
hehe, må nok innrømme at jeg bruker (og har brukt) ganske lite tid på å lage mat. Det blir ofte lettvinte løsninger som havregrøt, grillkylling med salat, eller kjøttdeig med spagetti eller kyllingfilet med ferdig-saus og ris. Dessuten er samboeren min glad i å lage mat, så jeg bruker ikke mye tid på kjøkkenet...
men ser at det finnes utrolig mange fristende oppskrifter med lavkarbo, så det gjelder vel egentlig bare å brette opp armene og prøve!
Ok. Jeg har bestemt meg. Til tross for en grundig sprekk der jeg ga opp, prøver jeg igjen. Fra og med i morgen. Helgekosen som skal handles inn blir mørk sjokolade, baconcrisp og lavkarbo-øl. (Noen som har erfaringer med det forresten?)
Sitter og leser boka til Andreas Eenfeldt, og blir stadig mer overbevist om at jeg er nødt til å gi lavkarbo en skikkelig sjanse. Han skriver blant annet at det har vist seg at epileptikere ofte får færre anfall om de legger om til lavkarbo. Jeg har selv epilepsi, om enn av den "milde" sorten.''
Så nå begynner jeg, og begynner med en gang å skrive i journalen min her inne 
|