Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-11, 13:30   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)

Du bør finne ut om kornforbudet er bunnet i tanken om at det kan være korn du reager på (i så fall er det som regel glutenholdig (bygg, rug, hvete, spelt) + havre man bør holde seg unna, og ja - det er i så fall ALT som inneholder NOE av dette. Inklusive ting som vanlig soyasaus - les etiketter med falkøyer). Om dette er tanken kan du spise ris (ikke glutenholdig), mais og poteter, erter, bønner, linser... osv. Altså mye mat som lavkarbo-ere vanligvis begrenser eller utelater.

Om du synes starten er vanskelig og det over stemmer - så kan du altså fremdeles spise karbohydratrik mat - bare du kutter melvarene.

MEN - om du er ute etter en generell formstiging i tillegg ville jeg ha skjelet til å redusere karbohydrater også. Da først og fremst de som går rett i blodet uten å gi deg noe annet. Jeg ville altså ha kuttet typisk sukker framfor ris og potet. Og jeg ville i neste omgang ha redusert ris og potet framfor neper, kålrot og søtpotet... om du skjønner hva jeg mener. Rom er ikke bygget på en dag - finn et nivå som er overkommelig og mestre det før neste trinn, liksom. Sørge for at karbohydratene du spiser er av den langsomme typen og kommer sammen med vitaminer og mineraler. Spis generelt mye grønnsaker - i alle varianter.

Du bør også lese litt om teorien bak lavkarbo. Finn bloggen til Espen Rostrup (lege og lavkarbo), les bøker av Sofie Hexeberg, Annika Dalquist, Anders Enfeldt (er ikke sikker på at navnene er riktig stavet). Du finner enda mer ute i den engelskspråklige verdenen. Det finnes mye om hvorfor kolesterol ikke nødvendigvis er skadelig og hva man bør se på under prøvene - hvorfor fet mat ikke nødvendigvis øker kolesterolet ... og teorier om at det mye oftere er insulinsvingninger som fører til fettlagring heller enn fet kost.
Se gjerne linken i signaturen min. Der finnes det også mye kostholdsteori under lavkarbobegrepet.

Ad det du har spist så ser det ikke så halvgalt ut. Men forsøk å få i deg mer grønnsaker av alle slag. En hver tallerken med respekt for seg selv bør inneholde noe. Øv på å like ting. Forsøk f.eks blomkålris med smør.