Tråd: Min bmi 19,5!
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-11, 17:13   #12
Hund
Juniormedlem

Hund sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 42
Hund er på en erverdig vei

Sv: Min bmi 19,5!

For det første: BMI sier veldig lite om hvordan en person ser ut, men skrekk og forferdelse er nærmest en automatisk respons her inne når noen forteller at de ligger under 20. Jeg, som selv har en BMI på 18 (og faktisk IKKE er radmager eller syk, tenke seg det!), må inrømme at jeg faktisk begynner å bli litt lei av det. Det er forståelig å være bekymret, men å komme med kommentarer av typen "næmmen lille venn, du er jo så tynn!" synes jeg er helt bak mål når man ikke en gang har sett et bilde av personen på andre siden. Skjerpings.

antiusure, din histore høres nesten ut som min egen, men jeg kan bare snakke for meg selv. Da jeg begynte på lavkarbo (rundt Mars) lå jeg på samme BMI som deg, og vekta har stått stort sett bom stille - til nå. De siste par ukene har jeg gått ned et par kilo. For dere som sitter og gisper foran skjermen: nei, jeg har ikke som mål å gå ned i vekt, men skjer det så skjer det. Da spiser jeg rett og slett bare ekstra mat. Null problem for meg.

Jeg ligger på 20 gram karbohydrater, hvilket er supert for meg. Har en øvre grense på 50g, men aner nesten ikke hvordan jeg skal klare å nå den. Jeg har intet behov for å legge meg høyere for nå, men tillater meg selv å gjøre det. Og ja, jeg trener også styrke/kondisjon uten problemer.

Jeg spiser mye fett (75 energiprosent), men tar jeg ikke feil ligger det lite bevis til rette for at du ikke skal kunne erstatte litt av fettet med proteiner (som jeg går ut i fra at du allerede spiser en del av siden du trener). Det skal veldig lite fett til for at energiprosenten øker raskt, så om du føler for det syns jeg du kan prøve deg fram fra 55-40-5 (fett-proteiner-karbohydrater) eller 60-35-5, og heller øke fra der om du ikke føler deg dårlig. Få i alle fall i deg en del fett, den er jeg enig i.

PS: Jo, en ting må jeg nesten spørre om. Når du sier du vil ned i vekt -- mener du da fettprosenten, eller selve tallet på vekta? Det kan være viktig å presisere slik at du unngår misforståelser. Jeg vil i alle fall råde deg til å satse på lavere fettprosent, med min fulle forståelse. For husk at muskler veier mer enn fett!

Sist redigert av Hund : 13-08-11 kl 19:09.
Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat