Sv: Nå er det FLINK jente resten av svangerskapet!
Opprinnelig lagt inn av Phobia, her.
Noen som har forslag til tiltak ?
Ja, slapp av! Det er et BARN der inne! Som skal ha næring og vokse og utvikle seg i ni måneder. Tenk deg selv hvor slapp du blir om du går en dag uten å spise... Det er nok av eksempler på barn som er underernært ved fødsel pga at mødrene er livredde for å legge på seg. Og de kan slite med det i årevis, som f.eks lese-skrivevansker osv.
Dette er en unntakstilstand som kun varer i noen måneder for deg. Og det med vektoppgang går veldig i rykk og napp! Man kan gå opp 2 kg en uke, og så ingenting på lang tid.
Selv har jeg PCOS og lå på grensen til svangerskapsdiabetes så det var forventet at jeg kunne gå opp mye i svangerskapet. Jeg levde ca linbergsk, men var ikke fanatisk. Og vektoppgangen min lå helt på gjennomsnittet fram tiil omtrent uke 30, selv om jeg som sagt kunne gå opp et par kg noen uker. Jeg gikk opp 16 kg og ned igjen 12 ved fødselen. Dessuten er det mange som går ned når de ammer.
Dessuten, stress i svangerskapet kan føre til for tidlig fødsel (noe jeg fikk erfare da lillemann ankom i uke 33 ) så jeg får ikke sagt det nok ganger: SLAPP AV!!! Du vil heller ha 5 kg ekstra å gå ned etterpå enn en sjuk unge! (Ei perifer bekjent konkurrerte med sine veninner om å gå opp minst mulig i svangerskapet. Resultatet var mange turer ut og inn på sykehuset med den nyfødte som ikke klarte ta til seg næring, i tillegg til at han hadde for lite underhudsfett og ikke taklet berøring... Bare for å sette ting i perspektiv.)