Tråd: Frukt
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-05, 23:56   #18
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Sskaldeman - Frukt bokkerar fettforbrenningen i levern

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

...Förmodligen blockerar frukt fettförbränningen i levern, på samma sätt som alkohol...

Hmmm...tror du tar litt feil om du mener at fettforbrenningen foregår i leveren, for det gjør den ikke, den forgår i cellenes mitokondrier, som enten kan bruke fettsyrer eller glukose som energi, men det antar jeg du er klar over...

Det alkoholen gjør, er at den stopper glukoneogenesen i leveren, som er leverens omgjøring av aminosyrer (proteinets byggeklosser) fra et proteinholdig måltid til glukose.

Jeg antar defor at det du mener, er at inntak av alkohol kan stoppe produksjonen av ketoner i leveren, noe som dannes når fettsyrer nedbrytes i levercellenes mitokondrier. Disse ketonene kan kroppen bruke som erstatning for glukose både til hjernen og annet kroppsvev som energi. Det er mulig at denne produksjonen opphører ved inntak av alkohol, men det har jeg ikke funnet belegg for i medisinsk litteratur jeg har lest så langt...

Det er bl.a. blokkeringen av glukoneogenesen som kan være farlig for insulininjiserende diabetikere og inntak av alkohol. Bommer de her, kan de bl.a. få hypoglykemi.

Men, den metabolske nedbrytningen av alkohol minner helt klart mye om nedbrytningen av fettsyrer i kroppen...



.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat