Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-11, 14:48   #202
unaturligslank
Medlem

unaturligslank sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: August-startere 2011

For noen år siden fikk jeg konstatert lavt stoffskifte, men*det er egentlig først i dag jeg har skjønt at dette har en sammenheng*med maten jeg spiser. Man kan kanskje ikke spise på seg lavt stoffskifte, men man kan spise seg friskere eller sykere.

Etter å ha trålet en del nettsider har jeg forstått dette:

Mennesker med lavt stoffskifte har som regel større behov for jern, D-vitamin*og B12. Ta jevnlige blodprøver. Vi trenger også tilskudd av selen.

"Normale verdier" kan være lavt for deg. Mange fastleger vet alt for lite om dette.

Mat man blir syk av:
Grønnsaker: Brokkoli, blomkål, spinat, rosenkål, kålrot, kål (alt i kålfamilien), turnips, sennep, reddiker,*neper, søtpoteter (alt dette må helt unngås i rå tilstand, men vi tåler det bedre kokt)
Soya, soyaolje, tofu*(kan gjøre deg syk i flere uker ...)
Jod (f.eks salt med jod. Vi trenger litt jod, les mer om dette her, ca halvveis ned på siden).
Nøtter: Valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner (råe, bør kokes)
Karbohydrater skal vi ha mindre av
Fiber skal vi ha mindre av
Frukt og bær: rå jordbær, pærer, fersken, kassava
Hirse, bambusskudd
Sukker
Aspartam - finnes f.eks i sukkerfrie brus og godteri
Rapsolje
Gluten - "det kan finnes en sammenheng ..." les mer
Sitronmelisse
Mat som anbefales
Antioksidanter (eks. blåbær, kaffe, te, rødvin, mørk sjokolade)
Lavkarbo-mat
Omega 3 (mindre omega 6 og mer omega 3)
Extra virgin olivenoje**
Biola (melkesyrebakterier)
Fedon-maten anbefales.

Andre ting man bør unngå er fluor og*klor.*
Både jern- og kalsiumtilskudd fører til dårligere opptak av stoffskiftehormoner. Du bør derfor ta medisinene dine 20-30 minutter før inntak av slike tilskudd om morgenen, eller 2-3 timer etter og 20-30 minutter før på dagtid og kveld. Skal helst tas på samme tid hver morgen,*1 time før frokost

Vær oppmerksom på at grapefrukt og kokosolje forsterker effekten av medisinen (Levaxin).

Behovet for Levaxin synker hvis blodsukkeret synker. Altså viktig å sørge for å ta jevnlige blodprøver, spesielt ved livsstilsendring. Forsøk å holde blodsukkeret stabilt.

unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat