Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-11, 11:01   #265
Klara
Seniormedlem

Klara sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 44
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Hei og velkommen til oss, lelevløp!

Skjønner godt at du ikke vil bli behandlet med hormoner, når kroppen har en mulighet til å finne ut av det selv. For PCOS anbefales Diane p-piller, var det de du gikk på?

Det er desverre ikke så mye å finne om normalvektige med PCOS, utover at lavkarbo kan hjelpe også denne gruppen. Hexeberg anbefaler LCHF, under 70 kh om dagen, gjerne med en kickstart (ketogent kosthold) et par uker først. Det er helt greit å spise ketogent uten legeoppfølging, så lenge du ikke har andre sykdommer/tilstander som kompliserer saken. Hvilken kostholdsfilosofi du vil følge må du nesten bare finne ut av sammen med kroppen din. Noen trives bedre i den ketogene enden av skalaen, selv om de ikke skal ned i vekt, mens andre trives best i Lindberg-enden, og får gode resultater der. Siden du trener så mye, vil du sikkert ha glede av å lese boken til Bjørn Ferry - Ferrymat (tror jeg den heter). Han er skiskytter og sverger til lavkarbo.

Dette er jo et kosthold du skal leve med og trives med resten av livet, og siden du savner bær osv tenker jeg at det ikke er noe galt i å øke i karboinntaket. Du skal visstnok kunne spise opp til 70 g kh om dagen uten å måtte kutte i fettinntaket, så du har en del å gå på. En ting du skal være klar over, er at lavkarbo er vektregulerende. Det vil si at kroppen din kanskje ønsker å veie litt mer enn du gjør nå, i så fall kan det hende du går opp noen kilo. Men vektøkningen kommer ikke til å fortsette, dersom du skulle gå opp litt

Håper dette hjelper deg litt på vei, og så er det bare å spørre igjen om det er noe mer du lurer på, eller bare vil skravle litt med oss!