Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-04, 20:15   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Ingen grunn til panikk, Elian!

Ketostixene er laget for diabetikere. Når en med insulinavhengig diabetes setter for lite insulin, vil blodsukkeret stige og stige. Som regel merker diabetikeren at noe er galt, måler blodsukkeret sitt og setter mer insulin. Insulin skal jo hjelpe blodsukkeret inn i cellene, og med for lite insulin hopes blodsukkeret opp i blodet. Hvis ikke denne insulinmangelen blir oppdaget, vil cellene ikke få næring tilført (blodsukkeret kommer seg ikke inn i cellene). Derfor går det en "katastrofealarm" fra cellene til resten av kroppen om at det er for lite næring tilgjengelig. Og det til tross for det høye blodsukkeret. "Javel", tenker kroppen, "Da får jeg begynne å bryte ned litt fett til ketoner da, for det kan jo hjernen og alle cellene godta". Så blir det dannet ketoner som går over til urinen.

Ketostixene er laget for å sjekke at denne prosessen med for høyt blodsukker ikke har skjedd hos en diabetiker. Derfor den skremmende teksten i pakningsvedlegget. Men det er det høye blodsukkeret som er farlig - ikke ketonene. Denne tilstanden hos diabetikere kalles ketoacidose, eller syreforgiftning. Den ketose-tilstanden som vi slankere omtaler som ketose, kalles på fagspråket benign kostindusert ketose.

Du trenger altså ikke være redd. Tenk på eskimoene som bare spiste fisk og sel - de var mer eller mindre i ketose hele tiden. De hadde ikke hjerte-kar sykdom eller diabetes før vesten kom og sjenket dem karbohydratene. Du kan holde på lengere enn 14 dager i ketose, men bør være bevisst på at du får i deg et variert kosthold, at karbohydratene kommer fra grønnsaker og ikke fra "erstatningsprodukter/barer" eller knekkebrød. Du bør også ta tilskudd av kalium, magnesium, B-vitaminer, C-vitaminer og E-vitaminer. Samt helst en multivitamin og fiskeolje, da kostholdet kan bli litt for ensidig (kommer litt an på om du spiser nøtter bl.a.)

Angående vanlig vektnedgang på induksjonen.... 1-10 kg.... Veldig individuelt!

Hvis du har bestemt deg for å ikke røre noe i selskap, så ikke la andre friste deg eller overtale deg. Du kan vel bare si at du ikke tåler hvete eller noe... Folk har lettere for å godta det enn hvis du sier at du slanker deg eller har lagt om til en sunnere livsstil. Jeg tror det henger mye sammen med misunnelse. En real hveteallergi er det imidlertid få som krangler om...
Og med "hveteallergi", så slipper du både kaker, rundstykker, pizza, pølsebrød m.m.

Mannen min pleier å hjelpe meg i selskap noen ganger, hvis det er folk vi kjenner godt: "Ville du har budt en alkoholiker på bare ett glass rødvin eller?" "Da spør du heller ikke en sukkernarkoman om hun vil ha med seg resten av kaka hjem"