Sv: Trenger anbefaling - kjøkkenmaskin/foodprosessor
Det er vrient å finne en maskin som gjør alt, uten at det blir masse deler som skal skrus ihop og vaskes, og ting som tyter ut her og der....
Som Smgj har gjort, kjøper de fleste to maskiner.
En foodprosessor, denne kan lage farse, sauser som aioli osv, hakke, snitte, knuse is, male, (om motoren er sterk nok til at den ikke tar smelter, hehe) min kan også lage appelsinjuice, vispe krem og eggedosis. Det siste er IKKE å anbefale, mye søl, deler og lite plass. Og, igjen, som Smgj sier, mye kan du fikse med en god stavmikser. For min del er foodprosessoren uunværlig til å male større porsjoner nøtter og mandler.
Jeg har en KitchenAid Artisan Foodprosessor.
Deretter trenger de fleste en kjøkkenmaskin.
Stapper du deiger, faste eller løsere, inn i foodprosessoren din, så vil det tyte ut deig i midten ut av hullet der knivene går rundt. Det er også som regel for lite plass, og du vil ikke mikse fem like deiger, når kjøkkenmaskinen har plass til alt i samme bolle. Den går heller ikke så lett varm ved elting av tyngre deiger. Den har gjerne en diiiiger bolle + ca 3 basisredskaper hvorav 1 er er ballongvisp, som tar alt fra 1 til 20 egg for å si det sånn, om du velger Kenwood.
Kenwood er nok den beste arbeidshesten mtp. størrelse og motor. Kitchenaiden er mye penere på kjøkkenbenken. Vokste opp med Kenwood og det er fantastisk kvalitet og LAV TERSKEL for å mikse en røre. Dette er faktisk ganske viktig! Tilbehør får du til begge, og så og si alle som investerer i kvalitet går for en av de to. Kenwood er mange kokkers favoritt, de tenker praktisk.
|