Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...
Dette er sikkert ikke et nytt spørsmål, men jeg prøver allikevel.
Jeg har en sønn på snart 8 år, som er karboelsker. Om han kan velge spiser han kun pasta, ris, brødskiver og melkemat. Han har riktignok servelat og salami på brødskivene, og liker pølser, kjøttkaker og annen farsemat, men rent kjøtt har han aldri spist - han nekter og bare spytter det ut igjen.
Fisk går inn i farseform og som fiskepinner og grateng, men ikke som fillet - overhode ikke uansett tilberedning eller saus/tilbehør.
Han spiser nesten ikke frukt heller, bare eple og pærer og ganske sjelden.
Han liker veldig godt kokt brokkoli og gulrøtter og elsker paprika, men ellers spiser han ikke grønnsaker heller vanligvis.
Det er lettere å ramse opp det han liker enn ting han ikke liker
Om alt var bra ellers ville jeg ikke bekymret meg sånn, men det er det ikke. Han har store konsentrasjonsproblemer og pga det henger han etter de andre på skolen og læreren er bekymret.
Nå har jeg nettopp sittet i 3 timer med 2 sider mattelekse med ham. i tillegg satt han i 2 timer med dette på skolen.
Det er LETT lekse, ting han forstår, selve "jobbtiden" har kanskje vært max 30 min totalt og han gjør det lett som en plett når han "gjør det".
Problemet er at han gjør alt annet og blir distrahert av ALT. Jobben min er ikke å forklare hva han skal gjøre, men å holde på konsentrasjonen hans
Han er en smart gutt og lærer lett og husker godt, men han klarer ikke å jobbe effektivt. På skolen får han gjort lite eller ingenting når de skal jobbe selvstendig fordi det ikke er noen som sitter ved siden av ham og "henter ham inn igjen" når han er på vandring.
Han har ingen diagnose av noe slag og jeg tror egentlig ikke at han bør ha det heller. Jeg mistenker at kostholdet er litt skyldig her og vil prøve ut å få i ham mindre sukker og mer fett, da særlig omega 3.
Men hvordan kan jeg klare det?
Nistemat er det vanskeligeste her.
Jeg trenger konstruktive forslag til hva jeg kan putte i matboksen 

|