Sv: Eh... Så hvordan trener man, egentlig?
Du finner et apparat du vil prøve. Vanligvis finnes det en plate/klistremerke med instruksjoner.
Det som du kanskje må ha hjelp til den første gangen er å stille inn apparatet slik at du ikke skjevbelaster. På de fleste steder jeg har vært er dette beskrevet på apparatet.
Og så prøver du deg fram Den første gangen vil du jo ikke ane hva du klarer, men du bør justere vekten slik at du klarer 6-12 repetisjoner før du ikke klarer mer uten en pause.
Jeg pleide å kjøre 3 repitisjoner sånn og så vekslet jeg mellom to apparater (A og B) som sto i nærheten slik:
A: 8 repetisjoner (klarer ikke mer)
B: 6 repetisjoner (klarer ikke mer)
A: 7 repetisjoner
B: 6 repetisjoner ....
A:
B:
Og så gikk jeg videre til apparat C og D. Jeg syntes det var best å veksle mellom armer og bein slik at ikke både A og B tok samme ekstremitet.
Når du har kommet dit at du klarer 3 sett a 12 på et apparat kan du forsøke å øke vekten litt igjen.
Husk lett uttøyning etterpå og lett oppvarming før. Jeg synes vel også du bør forsøke å prioritere apparater som trener store muskelgrupper + kjerne i stedet for små og isolerte. (Dette ser du gjerne igjen på plansjene.) Små isolerte muskler trener man gjerne for kroppsforming - mer perfeksjonistisk.
For forbrenning så er styrketrening uovertruffen, utholdenhet puster den ikke i nakken engang med mindre du er villig til å bo i joggeskoene. Det er ikke dermed sagt at utholdenhet er bortkastet. Jeg synes PB-filosofien der høres vettug ut: man skal bevege seg MYE på lav hastighet (gange-hurtig gange eller rolig jogg om man er godt trent) og så skal man sprinte litt innimellom for å dra igang pumpa. Der er det lite som skal til i minutter og frekvens for å gi merkbar formøkning. Og husk å leke ... enten det er å spurte ned skogsstien eller å jage ungene i sisten. Endorfiner er fint og hjelper både på stress og humør.