Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-11, 18:22   #2
jegviljegskaljegmå
Medlem

jegviljegskaljegmå sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: fredrikstad
jegviljegskaljegmå er ny på veien

Sv: hjelp til tapas oppskrifter

Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Mmmm ...

Man tager:

- en pakke kjøttdeig (jeg brukte en på 500 gram) - kan sikkert også bruke lammekjøttdeig, men jeg brukte okse

- fersk (viktig at det er det!) oregano - jeg tok det som var igjen fra to planter, målte ikke opp i dl, men en tre-fire håndfuller kanskje. Riv bladene med hendene for å få ut smaken og plukk vekk grove/lange stilker

- 100-150 g fetaost (jeg brukte den ekte greske, den av geite- og sauemelk - da blir det litt lammepreg på kjøttbollene også ) smuldres grovt oppi bollen

- et par hvitløksfedd (eller mer om du vil ha distinkt hvitløksmak), finhakket

- nykvernet svart pepper

- et egg

(Evt kan du la deigen trekke en stund i kjøleskap for at smakene skal sette seg, men jeg var sulten og stekte opp en del av deigen med en gang)

Bland sammen alt med hendene til alt er blandet sammen og deigen er jevn. Lag små boller med hendene. Stek på middels til sterk varme til de har stekeskorpe, skru ned varmen og la dem steke seg ferdige inni (rundt ti minutter tilsammen). Eller putt dem i stekeovn og la dem gjennomsteke der.

Veldig smakfulle! Også gode med bare oregano og hvitløk, men fetaen la til en ekstra dimensjon

Servér med gresk salat, grillede grønnsaker, sellerirotfries eller hva du måtte ønske - veldig gode som tapas

Sist redigert av Frøy : 14-07-11 kl 21:24.