Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-11, 19:03   #3
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

I "gamle dager" utnyttet man mye mer av slaktedyret enn det som er vanlig i dag der fetthysteriet råder og alt skal være superenkelt. I dag brukes bare 60 % av slaktedyret til mat, og det er dårlig utnyttelse.
Spiser man lavkarbo og spiser alle proteinene fra fine stykker kjøtt, så er selvsagt ikke dette det optimale når det gjelder bærekraftig utvikling. Tar man seg tid til å bruke mindre "fine" og mer arbeidskrevende kjøttstykker som f.eks høne istedet for kylling, oksehale i stedet for biff, etc., så vil dette føre til en bedre utnyttelse av dyret.
Jeg tar mye av mine proteiner fra egg eller bønner. Jeg spiser også mye frø, planteoljer, nøtter og grønnsaker. Av kjøtt eller fisk spiser jeg ikke mer enn jeg gjorde før jeg begynte på lavkarbo, ca 150-200 gram daglig.
Men helt klart; prater man bærekraftig utvikling, så burde vi spise mer i retning av vegetabilsk.

Hvorfor det?? Og på en måte konkurrere med dyra om maten?? Vi spiser jo bare deler av kornet, dyra glefser i seg omtrent alt.

Så det er kanskje i praksis det samme i grønnsakveien som i kjøttveien? Vi velger ut det vi vil spise? Og det er kanskje DET som er uheldig uansett animalsk eller vegetabilsk?