Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-11, 22:42   #15
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Jeg har sett dette argumentet mange ganger.

For det første, mange blir syke av korn og høykarbomat. Sykdom koster. Diabetes type 2 koster mye, for ikke å snakke om alle de andre sykdommene folk får av feil kost. Hvor ressurskrevende er dette?

For det andre, man må spise mye mer korn og grønt enn kjøtt og fett for å få det man trenger, det er ikke 1 kg korn eller 1 kg biff det er snakk om.

For det tredje, jeg spiser lavkarbo, men fremdeles godt under hva som regnes som gjennomsnittlig kjøtt spist per forbruker. Litt rart, kanskje, men jeg har lest at det ikke bare er kjøtt som blir spist som blir regnet inn i statistikken, men alt kjøtt som blir kastet pga utløpsdato i butikken, avskjær (? virker litt rart, vet ikke om det stemmer, husker ikke detaljene).

For det fjerde, å spise kjøtt fra dyr på utmarksbeite er god ressursutnyttelse OG utrolig bra for miljøet. En svært stor andel av rødlistede planter, sopp og insekter holder til i nettopp utmarksbeite, og de er truet av utryddelse fordi landsbygda i Norge faktisk gror igjen. Beitemark blir til kratt og skog. Intensivt dyrket kornåker er derimot fint lite miøjøvennlig, med sprøytemidler, avrenning til vassdrag, utpining av jordsmonnet, lavere næringsinnhold over tid.

For det femte, frukt og korn og alt slikt får mindre næringsinnhold over tid pga siste del av punkt 4. Dermed må vi ha kosttilskudd, ellers øker problemene nevnt i punkt 1.

For det sjette, skitmat som cola og gelegodt (ja, det er jo det - er ærlig og udiplomatisk i dag, bær over med meg) er bare dårlig for kroppen, og meningsløs ressursutnyttelse i et miljøperspektiv. På lavkarbo spiser de fleste, i praksis, langt mindre skitmat enn på et såkalt normalt høykarbokosthold.

Hvis jeg tenker mer, kommer jeg garantert på flere gode argumenter, og bare fyll på dere andre også!

Såklart er det mer energikrevende å produsere 1 kg kjøtt enn 1 kg korn. MEN miljøbevissthet krever flere tanker i hodet enn et enkelt energiregnskap.

Jeg er for de fleste tiltak med tanke på miljøet, men ikke gambling med helsa.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat