Sv: Hvor viktig er det å få i seg fett når man er på LK diett?
Når det gjelder forklaring på fordelingen av næringsstoffer, synes jeg denne artikkelen er bra Og så denne. Selv har jeg hatt en litt annen tilnærming til lavkarbokostholdet. Jeg bestemte meg for å kutte ut alt av høykarbmat; sukker, kornprodukter (brød, pasta osv.), rotgrønnsaker, frukt, stivelse (mais, ris), og holde meg til matvarer under 5 g kh pr 100 g vare. Dette gir et ganske strengt ketogent kosthold. Så la jeg til kremfløte, Creme Fraiche (kalles CF her på forumet), majones/remulade og fettholdig kjøtt/fisk til menyen. Jeg har ikke lyst til å veie maten min, så jeg har tatt det på slump - men det ekstra fettet og proteinet til måltidene har gitt meg en fin vektnedgang i tillegg til andre helsegevinster For mange (kanskje de fleste) er det nyttig å veie og telle litt i starten, dette må du nesten finne ut av selv. Men dersom du er usikker på mengder og slikt, er det kanskje lurt?
Og så vil jeg tro at dersom du ligger høyt på kh en dag (opp mot 100 g) så må du være litt mer forsiktig med fettet, enn om du ligger på rundt 50. Selv tror jeg at jeg stort sett holder meg rundt 10-30 g kh pr. dag.
|