Sv: kan noen se på dette for meg?
Opprinnelig lagt inn av Suann, her.
eh.. må visst ha det inn med teskje jeg 
Hvordan er den optimale fordelingen for meg da mellom fett, proteiner og karbohydrater?
Det er opp til deg selv, surt nok Jeg valgte en "retning" som jeg ser flere går i, nemlig 75% fett, 20% protein og 5% kh. Råder deg til å prøve ut en side som heter diett.no
Skriv inn matvare og hvor mange gram/dl e.l. trykk så kakediagram til høyre på siden. Da får du opp fordelingen i energi %
Samtidig vil du ha et mål med hvor mange kh du spiser (eller du kan velge å kun kutte ut ris, poteter, past og sukker). Du kan jo f.eks. bestemme deg for 20g kh om dagen (eller mer, kommer an på hvor streng du vil være). Selv har jeg blitt anbefalt å ikke gå under 15g kh om dagen, så da holder jeg meg over det.
1g protein per kg kroppsvekt en fint, mer om du trener mer (har ikke fått et entydig svar, men det er ingen stor krise om du spiser litt mer. Det kan du surfe siden litt for å finne ut hva du vil legge deg på)
Jeg ser ikke på gram når det kommer til fett. Men det er enkelt nok fordi jeg får i meg nok om jeg følger energi % i kakediagrammet (igjen, har ikke fått et entydig svar).
Du må nesten prøve deg fram. Du kan endre ting etter hvert som du merker hvordan kroppen din reagerer på det du spiser 
|