Tråd: Sunt fett
Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-11, 09:58   #17
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Sunt fett

smgj: Du kan jo teste mid-oleic varianten da http://www.ehow.co.uk/info_8390793_d...lower-oil.html den er naturlig gjennom hybridisering mellom ulike varianter av solsikkeplanter. 9% mettet, 25% omega 6 og resten enumettet.

Lifejack: Helt enig, men jeg mener mengden har jo mye mer å si enn forholdet, olivenolje (soyaolje komme vell bedre ut på ratio, men innhold av omega 6 pr 100 gram er 10 ganger høyere enn i olivenolje) kommer elendig ut der, men inneholder svært lite omega 6 og gjør at du får i deg lite uansett, det skal lite overskudd av omega 3 i andre matvarer til for å nulle det ut. Hvor mye omega 6 du sitter igjen med pr 100 g betyr mest for meg, men såklart hjelper det betrakelig om omega 3 innholdet er bra som i f.eks rapsolje. Såklart gjør det ikke noe om du inntar 2 g omega 6 i form av solsikkeolje om du den samme dagen får i deg 2 gram omega 3 fra feit fisk. Det er for stort inntak av omega 6 over tid i en rekke matvarer som er problemet og der er vi vell helt enige Du finner svært lite mat som i utgangspunktet er i balanse, feit fisk og linfrøolje har jo alt for mye omega 3 sammenligna med 6 om man skal se på forholdet dem i mellom. Og inntar man f.eks noen kilder med GLA som virker antiinflammatorisk så er ikke et misforhold så ille heller Eks oljer som nattlysolje og hampolje.

Vi har ei med leddgikt i nær familie. Før tipper jeg ration hennes var 1:10, nå er den vell 1:2. Fjerna alle soya (majones, kaviar og olje), solsikke (unntatt high oleic), maisolje, margarin-produkter og bytta de mot rapsolje (kaldpressa stort sett samt noe fra majones og kaviar), olivenolje, bremykt, kokosolje og inntar en god del mer omega 3 fra selolje og fisk enn før. Sambo er kvitt atopisk eksem og astmaen min har roa seg betraktelig

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat