Sv: Er overvekt/undervekt et uttrykk for undertrykte følelser?
Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman
Jag har kontakt med väldigt många överviktiga. Om jag gör en grov uppdelning så finns det två grupper:
1. De som är känsliga för karbohydrater och äter mycket karbohydrater. De blir alltid feta. Ibland svälter de sig ett tag, sen återgår de till karbohydraterna igen. Och då blir de feta på nytt.
Dessa människor är lätta att hjälpa. Det gäller "bara" att få dem att ersätta kolhydraterna med fett. Då går de ner i vikt, utan att någonsin vara hungriga. Ibland går det fort, ibland går det långsamt, men ner går det.
Det handlar om en stor grupp och det är den gruppen som drabbas av dagens felaktiga kostråd.
2. Den andra gruppen består av dem som äter för att de är ledsna. Här handlar det om människor som lagar hål i själen med hjälp av mat. Ofta söt mat, eller en blandning av söt och fet mat.
Dessa människor är väldigt svåra att hjälpa. De är kanske ledsna för att de är feta, eller för att de inte har någon partner. Och så äter de som tröst. Om de blev smala, och hittade en livskamrat, så skulle de nog förbli smala. Men det är svårt att bli smal när man äter för att man är ledsen.
Själv tillhörde jag den första gruppen. Därför var det enkelt för mig att gå ner i vikt. Det gällde bara att komma på hur jag skulle göra. Men hur hjälper man dem som ingår i grupp två?
Sten Sture
Så bra skrevet! Jeg er nok også i gruppe 1, men jeg må også finne ut hvordan jeg gjør det 
3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
|