Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-11, 14:02   #16
Sprettball
Medlem

Medlem siden: Aug 2010
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Så hvordan trener man, egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Målet mitt er å bli sterkere og å få bedre utholdenhet.

Hei, så fint at du vil begynne å trene!

Du har fått en del gode råd angående styrketrening over her. Det blir du sterk av
For å få bedre utholdenhet må du trene utholdenhet, dvs trening som får pulsen til å stige. For å få økt utholdenhet må du øke kapasiteten til hjertet og lungene dine. Dvs både pust og puls må gå litt hurtig for å få effekt.
Styrketrening av store muskler gir en viss kondisjonseffekt. For å frese fra samboeren i skiløypa tenker jeg at du trenger en kondisøkt i ny og ne også.
Jeg vet ikke noe om din vekt osv, men hvis du er tung er det belastende å løpe f.eks. Spinning er skånsomt for leddene, der har man ikke den støtbelastningen som løping gir, pluss at det veldig enkelt tilpasses individuelt.
Hvis du har lyst til å prøve spinning, så tar du på treningstøy og joggesko. Det er greit med ei bukse som er litt smal, ellers blir du bare sittende på en masse krøll som gjør vondt i et område det ikke er godt å ha vondt... Still setet på sykkelen inn i hoftehøyde, dra styret opp litt høyere enn setet og avstanden mellom setespiss og styre skal være ca avstanden fra albuen din til fingerspissene. Fest skoene i stroppene på pedalene (eller drit i det de første gangene hvis du ikke finner ut av det...). Finn skruen som regulerer motstanden, og vri på den til det er passe lett å trø, men du har kontroll over hjulet. Sykle i vei. Øk litt på motstanden når du begynner å bli varm. Sett deg bakerst i salen, så er det bare instruktøren som ser hva du gjør. Han/hun blander seg ikke oppi hva du driver med hvis du ikke gjør noe som er farlig for deg selv. Du kan bli sittende hele timen, eller du kan prøve å reise deg. Ikke jobb i veldig hurtig tempo de første timene. Du trenger ikke å gjøre det instruktøren gjør!
Spinning er kjempetungt til å begynne med, men det fine med det er at det er så lett å justere motstand og tempo etter individuell form, samt at det er skånsomt for leddene.
Vondt i rompa er ikke en skade Det blir bedre etterhvert, man herdes litt...

Lykke til med trening!

Klem, Sprettball.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat