Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-11, 16:03   #16
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Jeg synes dette spørsmålet er veldig vanskelig! Ved første øyekast virker ikke lavkarbo bærekraftig, nei, men Krokodillen reiser mange interessante problemstillinger.

Dersom man ser på jeger-/samlerkulturer er det fint lite kornspising. Kornet gir et negativt energiregnskap; det koster flere kalorier å sanke/bearbeide kornet, enn dét det gir å spise det. Det var jo ikke før jordbruksrevolusjonen kom, at mennesker har livnært seg i nevneverdig grad av dette. I et samfunnsmessig perspektiv har jordbruksrevolusjonen lagt til rette for den eventyrlige samfunnsutviklingen vi har hatt - men det er langt derfra til å hevde at det er det optimale.

At kornproduksjon har sikret menneskets samfunnsmessige utvikling, vil ikke si det samme som at vi ikke kan drive samfunnsmessig etisk på andre måter. Vi må slutte å hylle korn og poteter som noe magisk og hellig - jeg ser vanskelig at det ikke er mulig å bruke kornåkrene til annen næring som er bedre for oss, sånn rent biologisk. Jeg spiser mye kjøtt - men det gjorde jeg som høykarber også. Men det jeg spiser av vegetabilsk mat er veldig annerledes. Det er jo ikke slik at man erstatter ris/poteter/brød/pasta med enorme mengder kjøtt. Kanskje noe mer, men ikke på langt nær alt.

I et samfunnsmessig perspektiv vil jeg tro det er mer bærekraftig å stimulere befolkningen til å spise mat som er mer næringstett, virker gunstig på immunforsvaret og helsen generelt. Jeg tror ikke det innebærer en eksplosjon i ku-tetthet på norske jorder - men det er nå min mening.

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat