Hvordan få i seg nok næringsstoffer, vitaminer og mineraler på LK diett?
Jeg har begynt en LK diett, på ca 50g. Kh./dagen. Jeg har blitt oppdratt til å tro at frukt og fruktjuice er en god kide til vitaminer, spesielt vitamin C. Men det er så mye sukker/Kh. i juice og frukt at det blir vanskelig å få det til å gå i hop med dietten.
Er det viktig for meg å få i meg vitaminene og potensielt mineralene som er i juice og frukt? Og hvis det er det, burde jeg da ta kosttilskudd av noe slag, i tilfelle er det noen å anbefale?
Jeg er vant til å spise et variert kosthold, og har alltid spist litt av alt for å være sikker på at jeg får i meg alle nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, men jeg har aldri (før jeg begynte på dietten) egentlig sjekket næringsinnhold, og telt vitaminer, så jeg har bare tatt en helgardering med å spise litt av alt. Nå har jeg funnet ut av at det er ganske mange matvarer jeg må kutte ut pga. for høyt Kh./sukkerinnhold. Og da er jeg bekymret for at jeg ikke lenger vil få i meg nok næringsstoffer.
Jeg har nylig lært at det er viktig å erstatte Kh. med mye fett, for å estatte den energikilden som er Kh. Er det andre viktige næringsstoffer som jeg på tilsvarende måte burde sikre meg at jeg får i meg, som jeg går glipp av på en lavkarbo diett? Andre vitaminer og mineraler? Og evt. noen kilder til disse stoffene?
|