Sv: Er lavkarbo bærekraftig?
Et interessant spørsmål! Hvis man i dag hadde satt hele planetens befolkning på standard LCHF-kosthold, så hadde det nok ikke gått så lang tid før det var tomt for mat. Det sier vel seg selv.
Jeg tror faktisk at det er fullt mulig å gjennomføre et bærekraftig genetisk riktig kosthold for alle, men det vil bety et stort inngrep i vårt vestlige levesett. Hvis vi begynner å utnytte den enorme produksjonen som foregår i havene, ved å høste av bunnen i næringskjedene (alger og plankton) i stedet for av toppene slik vi gjør nå, så er det mulig å få tilgang til voldsomme mengder (raskt fornybart) protein. Skalldyrfarmer (skjell) kan også gi enorme mengder fett og protein, omtrent uten at det kreves andre ressurser enn oppstart og høsting av skjell. Store skjellfarmer har også veldig god lokal effekt på vannkvalitet (i motsetning til fiskeoppdrett), siden skjell filtrerer vannet og kan utnytte forurensning.
Og så har vi insekter, da. Fulle av fullverdig protein og fett. Skikkelig LCHF-mat I et vanlig norsk skogområde vil den samlede biomassen (vekten) av områdets insekter mange ganger overgå biomassen til det samme områdets elgstamme. Da snakker vi om uutnyttet ressurs! Som i tillegg fornyer seg i et voldsomt tempo. Men å få pripne Frogner-fruer til å spise insekter og havalger er nok ikke noe som skjer over natta, hehe.
Spørsmålet er vel kanskje heller, skremmende nok, om vi på sikt ikke kjører de ressursene vi idag høster av så "i grøfta" at vi blir tvunget til å utnytte disse uvante ressursene, som tross alt er der. Slik situasjonen er akkurat nå, så peker den siste tids forskning i den retning at vi står på kanten av en totalkollaps i fiskebestandene, noe som uten tvil vil bli katastrofalt...
Nuvel, insekter, havalger, plankton etc. er nok foreløpig et stykke frem i tid. I forhold til lavkarbo og bærekraftighet i dag, så tror jeg faktisk at de som spiser type paleo, LCHF osv. forbruker langt mindre av klodens ressurser enn de som spiser "vanlig" mat. I produksjonen av ferdigmat går det med syke mengder energi til forskjellige typer prosessering, og ikke minst til emballasje, som i siste instans ender som søppel. Ferdigmatproduksjon er derfor forurensende, både under produksjonen og ved at søppelberget vokser etter forbruk.
Ved å spise ubearbeidet mat, som man i stor grad gjør på lavkarbo, spares det en masse energi på at maten ikke skal gjennom "tusen" behandligsformer før du putter den i ovnen. Jeg tror heller ikke at en gjennomsnittlig LCHF´er nødvendigvis spiser så fryktelig mye mer kjøtt enn folk flest. Jeg spiser i alle fall mest fisk, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, nøtter og frø. Kylling og kjøtt 2-3 ganger i uka kanskje, noe som sikkert er helt gjennomsnittlig, eller kanskje til og med under gjennomsnittlig...?
Man skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet for å spise lavkarbo, uansett hvor mye kjøtt man spiser. Ingen, heller ikke de i den tredje verden, er tjent med at det brukes mer ressurser til forskning og behandlig av de vestlige sykdommene. Disse ressursene kan heller brukes til forskning og nyutvikling innenfor nettopp felt som globalt bærekraftig utnyttelse av ressursene.
|