Sv: Sønnen vår på snart 4 år biter.....
Opprinnelig lagt inn av Mosepjusk, her.
Er "møtet" i gang? Håper det går fint! 
Vi hadde en ganske så hektisk helg, så møtet blei utsatt Men det positive er at vi foreløpig har tatt det muntlig, og barna ser ut til å forstå "alvoret". Vi har iallefall mye bedre dager nå enn i forrige uke og i tiden som har vært fra i vinter og frem til nå. Guttene har t.o.m lekt sammen på rommet sitt på eget initiativ i helgen -uten å krangle!! DET er helt utrolig!
Jeg har skjerpet meg veldig..Unngår PC og tlf når barna er tilstede. Jeg ser med engang det bygger seg opp til en krangel og får avverget og gått inn i meklerollen tidligere enn før. Jeg får med meg hvem som starter og får gitt riktig person tilsnakk for dårlig oppførsel. Jeg merker selv at jeg snakker tydeligere med barna, ikke bare til dem -jeg tar meg tid til å forklare, og det virker som det gjør dem roligere
4 åringen sutrer like mye, men vi jobber med å få han til å prate isteden. Og jeg har forklart han at det er lettere for oss å gi han svar når han spør oss og ikke bare "krever" med sutring og gråt. Som idag når han kommer sutrende til meg og sier "bær meg".. jeg spør hvorfor han sutrer når han spør om det, for det har han jo ingen grunn til. Da sier han "kan du være så snill å bære meg?" Ja, selvfølgelig svarte jeg da..Når du spør pent er det lettere for meg å vite hva du vil enn når du kommer sutrende uten å behøve sutre. Men det er jo det han er vant til, så det tar nok litt tid før vi er helt i mål der.
Her en kveld fortalte han meg også at en gutt på avdelingen i bhg hadde bitt han i armen. Jeg spurte hva han følte da. Han fikk vondt og ble lei seg sa han da. Jeg forklarte at så vondt får C når du biter han, så det skjønner du kanskje nå at du må slutte med. Ja, sa han da..jeg savnet han i bhg idag sa han da...
Så dette spurte jeg om på avdelingen idag, og det kom frem at S (4 åringen) er blitt veldig sjalu på de andre barna i bhg etter at C sluttet og begynte på skolen forrige uke. Så han savner nok broren sin litt, og kanskje er det derfor det toppet seg helt med slik oppførsel i forrige uke? Det er ikke noe problem å levere han og han er en skikkelig sjarmør i bhg, men har nok følt litt på det å bli "alene" igjen der...
Jeg føler at vi er inne i en god periode nå iallefall -bedre enn på lenge.. 
Men dette med å inndra leker ved gjenntatt dårlig oppførsel..Vi gjør aldri det før siste advarsel altså, og faktisk har det ikke skjedd enda for ved siste advarsel hører de faktisk utrolig nok. Jeg bruker setningen: "C, dette er din siste sjanse (da har han fått en advarsel før det). Hvis du ikke hører nå så blir DS'en tatt fra deg og du får ikke spille på f.eks 2 dager" Men som sagt hører de da Men om det er riktig å gjøre det sånn vet jeg ikke Skulle gjerne belønnet de med noe positivt istedet, mulig vi innfører det.. At hvis de ikke krangler og oppfører seg fint kan vi gå på kino, i svømmehallen e.l.... Ting vi ikke bruker å gjøre så ofte 
Takk for at dere engasjerer dere -det har betydd masse for meg, for jeg var skikkelig fortvilet forrige uke..Klemmer til dere alle!
|