Sv: Er lavkarbo bærekraftig?
Opprinnelig lagt inn av FredrikW, her.
Det er ikke engang i nærheten av ressurser nok på jorda til at hele verdens befolkning kan spise som oss i vesten.
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Joda, det er det. Opp i mot halvparten av all mat som produseres i verden i dag blir kastet før noen rekker å spise den.
Jeg tror nok ikke det hadde hjulpet noe særlig om vi ikke kastet mat, det ville uansett ikke vært ressurser nok globalt sett til at hele verdens befolkning kunne ha spist som vi gjør i de rike vestlige landene. I et rikt land forbruker én person en energimende tilsvarende det 80 personer i de fattigste landene forbruker over en gitt periode. Da er det snakk om totalforbruk, ikke bare mat. Definisjonen av "bærekraftighet" er vel noe sånt som at man utnytter ressursene slik at man blir tilfredsstilt, men uten at det ødelegger for fremtidige generasjoners mulighet til å på samme måte kunne tilfredsstille sine behov.
Skulle alle mennesker på jorda hatt et kosthold tilsvarende det vi har her i Norge, som i stor grad er basert på enorm ressurssløsing og forurensning under matproduksjonen, og et generelt overforbruk, så hadde vi tømt havene, måttet rydde all skog for å få nok beitemark osv. osv. Da hadde det nok blitt lite igjen å bli mett av en generasjon eller to fra i dag. Men det er mer enn nok ressurser/mat på planeten til alle, hvis det bare hadde vært politisk vilje til å fordele godene noe mer rettferdig, og drive en mer bærekraftig utnyttelse av ressursene. Men det vil bety at vi i vesten må senke levestandarden...
Dessverre er situasjonen i dag slik at en firedel av jordas befolkning forbruker tre firedeler av de tilgjengelige ressursene. Og dessverre er flertallet av den rike firedelen lite villige til å gi fra seg noe som helst. Og den rikeste lille eliten av denne firedelen sørger for å holde forbruket til befolkningen i vesten oppe ved å dope oss med reality-TV, raske karbohydrater, helt unødvendige forbruksartikler osv., slik at vi skal være fornøyde og stille minst mulig kritiske spørsmål. Og så kjøper vi oss god samvittighet alle sammen ved å gi to hundre spenn til TV-aksjonen hvert år. Egentlig et helt sinnssykt opplegg. Nei, nå ble jeg faktisk litt deprimert av mine egne tankerekker her jeg sitter på nattevakt
Sist redigert av FredrikW : 31-08-11 kl 04:37.
|