Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-11, 21:22   #1
Marika
Medlem

Marika sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Marika er ny på veien

Irritabel tarm?

Hei godtfolk
Er det noen som har erfaring med irritabel tarm? Og som kanskje har noen gode råd å dele? Vet at lavkarbo i seg selv er et godt botemiddel i og med at man da skipper brød, pasta, og andre karber som irriterer tarmen.
Jeg sliter voldsomt med å finne ut hva som utløser de verste anfallene, og idet jeg tror jeg har funnet løsningen er det på'n igjen; oppblåst og vond mage mm. Det jeg er ganske sikker på nå er at jeg ikke kan spise noen form for brøderstatninger - antakelig pga høyt fiberinnhold - og at jeg må være forsiktig med endel grønnsaker. Og det er ganske fortvilende! Det som ser ut til å funke best er mest mulig ren mat: Kjøtt, fisk, egg, litt salatgrønnsaker og ost. Men er dog litt usikker på salatgrønnsakene og osten. Spiser litt CC med bringebær (og litt skummet kulturmelk innimellom), men er også utrygg på om det er greit. Magen er bedre på et slikt kosthold, men det er ikke 100% bra. Føler jeg har et veldig begrenset område av mat jeg kan spise, og mat generelt blir fort et for stort "issue" - blir vanskelig når mat blir "fiende".

Noen som har erfaringer med irritabel tarm og hvilke matvarer man bør styre unna, og hvilke som går bra? ALLE tips mottas med STOR takk, da dette er veldig problematisk for meg.

Forøvrig; dette er et fantastisk forum, og jeg benytter anledningen til en stor takk til alle som er engasjert, dedikert, og som DELER sine erfaringer og sin kunnskap

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat